Ślub cywilny – jakie formalności trzeba załatwić?
W artykule dowiesz się:
Bierzesz ślub cywilny i przed tobą jeszcze załatwianie wszystkich formalności? Sprawdź, co powinieneś załatwić przed ślubem.
Jakkolwiek ślub, a więc związek na całe życie dwojga dorosłych ludzi, nie wyglądał romantycznie i nie miał otoczki uczuciowej, w prawie polskim obowiązuje ściśle określony rodzaj związku małżeńskiego – zawieranego przed urzędnikiem stanu cywilnego. Ślub cywilny obowiązkowy był (obok ślubu kościelnego) do roku 1998 – to wtedy doszło do porozumienia pomiędzy Kościołem a państwem i powstała możliwość wzięcia ślubu konkordatowego – de facto będącego ślubem cywilnym i kościelnym w jednym.
Ślub cywilny – jakie dokumenty?
Ślub cywilny to spora zmiana pod względem prawnym w życiu każdego człowieka. Warto więc dopilnować, by pod względem zebranych wymaganych dokumentów zarówno pan młody, jak i panna młoda dopełnili niezbędnych formalności i zebrali ważne dokumenty. Zaliczamy do nich: dowody osobiste, skrócone odpisy aktów urodzenia, a także – w zależności od nietypowych sytuacji życiowych, osób, które pragną wejść w związek małżeński:
- Cudzoziemcy: powinni posiadać ważny paszport, dokument potwierdzający możliwość wejścia w związek małżeński pod względem prawnym (wydany w ojczystym kraju), przetłumaczony odpis aktu urodzenia, a także zgodę na zawarcie ślubu przez sąd rodzinny.
- Kobieta w wieku od 16 do 18 lat: potwierdzenie pisemne, że brak jest przeciwwskazań ku zawarciu związku małżeńskiego, a także zgoda sądu rodzinnego, który wydaje postanowienie zezwolenia na ślub.
- Wdowa i wdowiec: poza odpisem aktu urodzenia (skróconym), niezbędny jest tutaj potwierdzony akt zgonu dawnego współmałżonka (skrócony odpis).
- Rozwodnik i rozwódka: poza standardem dokumentów tożsamości i aktu urodzenia, wymagany jest odpis (także skrócony) aktu małżeństwa z dopiskiem o rozwodzie.
Ślub cywilny – przebieg
Podczas właściwej ceremonii państwo młodzi powinni pojawić się w towarzystwie swoich świadków najlepiej pół godziny przed rozpoczęciem. Ślub cywilny trwa na ogół około 15 minut – w tym czasie urzędnik mówi, a uczestnicy powtarzają wskazane słowa. Po wzajemnej przysiędze podpisywany jest specjalny akt małżeństwa, a państwo młodzi mogą założyć sobie obrączki. Tego samego dnia można także wziąć z urzędu odpisy aktu ślubnego.
Ślub cywilny – o czym pamiętać?
Przed zawarciem ślubu cywilnego warto nie tylko zadbać o niezbędne, wymienione powyżej dokumenty. Niekiedy problematyczną kwestią jest wybór nazwiska – jakie ma przyjąć żona, a także potencjalne, przyszłe dzieci. O ile sam ślub cywilny przeprowadzić można bardzo szybko (trzeba tylko ten fakt zgłosić do Urzędu Stanu Cywilnego co najmniej na miesiąc – 31 dni – przed planowaną datą zawarcia związku małżeńskiego), o tyle wszelkie kwestie formalne warto rozważyć i przedyskutować w gronie rodzinnym dużo wcześniej.
Ślub cywilny – koszt
W przypadku ślubu cywilnego koszt rozkłada się na: 80 zł (skarbowa opłata), do 100 zł (opcjonalna oprawa muzyczna ślubu) oraz 20 zł (jeśli urząd, w którym zawarty będzie związek, to inny urząd niż ten z aktu urodzenia). Istnieją możliwości, jeśli chodzi o rozszerzenie uroczystości cywilnej o dodatkowe atrakcje – zwłaszcza jeśli młoda para decyduje się na wzięcie ślubu poza Urzędem Stanu Cywilnego. Dochodzą tutaj więc koszty ozdób i dekoracji, a także – co wydawać się może prozaiczne – opłata za dojazd odpowiedniego urzędnika (bywają z tym kłopoty – nie każdy musi się zgodzić!). Wedle typowych schematów ślub cywilny zawarty może być tylko w urzędzie – możliwość odstępstwa od tej reguły pojawia się tylko w momencie, gdy para młoda wstrzymywana jest przez istotne powody (choroba, areszt). Jeśli chcemy wziąć ślub w innym, wybranym przez siebie miejscu, nigdy jednak nie zaszkodzi napisać specjalnego urzędowego pisma w tym celu – a nuż się uda!